23 augusti 2010

En pyjamas av en pyjamas

Min dotter saknade en sval sommarpyjamas och jag hittade ett mönster till shorts i en Allt om Handarbete som passade utmärkt. Till överdelen använde jag det beprövade blusmönstret från Gynthers "Sy till barnen 0-4 år". Det är lite svårt att se på bilderna men pyjamasen är sydd i ett smalrandigt rosa tyg och ett rosaprickigt tyg som varit min mormors pyjamas, tyget var helt perfekt för ändamålet, tunnt och mycket svalt. Jag återanvände en stor ficka som jag sydde fast på blusen och gjorde en liten ficka fram på shortsen som tyvärr inte alls syns på bilderna (men den var mest påsydd för att min man skulle veta vad som var fram och bak på byxan). Blusen fick en infodring i halsringningen, jag brydde mig inte om att sätta någon knapp (jag visste att lilla K inte skulle tillåta att vi knäppte den ändå) och längst ut på ärmarna sydde jag fast lite av det pickiga tyget, det blev fint tycker jag. Nu har det blivit lite för kallt att använda pyjamasen mer men kanske har K inte växt ur den till våren, det återstår att se...
På den vänstra bilden kan ni se K's matstol med ett fint överdrag av ett äkta 70-tals Emiltyg som K´s mormor sytt, tur att jag stoppade mamma när hon skulle kasta tyget för 10 år sedan, kan jag tycka nu :).

1 kommentar:

  1. Hejsvej. Så härligt med en pyamas. Det har jag inte gett mig på ännu. Kika in i min blogg för att anmäla dig till syträff i Kristianstad. Läs där hur du går tillväga. Hoppas du fortfarande vill komma.

    SvaraRadera