12 juni 2010

Sval sommarklänning och lite dregglisar


För några månader sedan sydda jag ett par omlottklänningar av återanvända tyger från sängkläder som jag köpt på loppis. På bilderna är den som nu kommit till användning, det har tidigare varit lite kallt och lilla K har ett överflöd av kläder så det är svårt att hinna använda alla...
Tyvärr är den ganska skrynklig, bilderna togs först efter att den blivit använd. Jag hade svårt att välja färg på snedslån eftersom jag inte hade någon blå som jag tyckte passade trots att jag har 7-8 olika nyanser. Det fick bli en ljust grå som gör att tygets lite asiatiska känsla träder fram lite mer tycker jag. Mönster till omlottklänningen kommer från Gynthers bok sy till barnen, jag har bara ändrat ärmarna lite. Bilder på den andra klänningen kommer senare.

Haklappar syr jag hela tiden, K har en förmåga att blöta ner dem på ett par minuter och det blir ett antal byten varje dag. Hon har mängder av dem, det går ju så fort att sy dem och vi försöker matcha med kläderna hon har på sig. Jag använder plastad frotté till baksidan nu på sommaren det känns svalare än fleece som jag använder på vintern. Mönstret har jag fått från en kompis, plastad frotté och blomtyget från Stof och Stil de andra tygerna har jag köpt på Röda korset och Pingstkyrkans second hand.

1 kommentar: